က်ိဳက္ကလြန္ပြန္း ေစတီေတာ္ျမတ္ရိွ ဓမၼာရံုအတြင္းမွ ဟံသာ၀တီေခတ္ မင္းျမတ္တို႔၏ နန္းစံႏွစ္ကို ေဖာ္ျပသည့္ ကားခ်ပ္
က်ိဳက္ကလြန္ပြန္း ေစတီေတာ္
တိႆမင္းႀကီးသည္ သုဘဒၵါမိဖုရား၏
စည္းရံုးဦးေဆာင္မႈေၾကာင့္ က်ိဳက္ေပါဘုရား(၇)ဆူကို တည္ ထားၿပီး မင္းႏွင့္ျပည္သူအေပါင္းတို႔သည္
မျပတ္ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ့ၾကသည္။ေစတီေတာ္ကိုလည္း စိန္ဖူးေတာ္မွ ဖိနပ္ေတာ္အထိ ေရႊသကၤန္းအျပည့္ခ်လ်က္
သံဃာေတာ္အပါးငါးေထာင္တို႔အား ဆြမ္း ခဲဖြယ္ေဘာဇဥ္မ်ား လွဴဒါန္းခဲ့သည္။
တိႆမင္းႀကီးသည္ ရုပ္ပြားေတာ္၊ဆင္းတုေတာ္တို႔၏
အံ့ဖြယ္တန္ခိုးေတာ္ကို ဖူးျမင္ရၿပီးေနာက္ ဗုဒၶသာသနာကို ပိုမိုၾကည္ညိဳလာခဲ့သည္။ထို႔ေၾကာင့္
သုဘဒၵါမိဖုရားႀကီးႏွင့္ မေတြ႕မီက ဗုဒၶရုပ္ပြား ေတာ္မ်ားကို ျမစ္ေခ်ာင္း၊အင္းအိုင္မ်ားတြင္
ပစ္ခ်ထားခဲ့မႈအား ေနာင္တႀကီးစြာ ရလာခဲ့သည္။ထို႔ေၾကာင့္ မင္းႀကီးသည္ မိဖုရားႀကီးႏွင့္အတူ
လူအေပါင္းတို႔အား မသင့္ေတာ္ေသာ အရပ္ေဒသ၊ျမစ္ေခ်ာင္း အင္း အိုင္စသည္တို႔၌ စြန္႔ပစ္ထားေသာ
ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ဆယ္ယူေတာ္မူၿပီး ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕၏ ေျမာက္ ဘက္ေရကန္သို႔ယူ၍ ကန္ေရျဖင့္
ေဆးေၾကာသန္႔စင္ေစသည္။ထို႔ေနာက္ အေမႊးအႀကိဳင္၊ နံ႔သာေရတို႔ ျဖင့္ ပက္ျဖန္းကာ ႒ာပနာၿပီး
ေစတီတည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ့သည္။ယခင္က အျမင္ေမွာက္မွားမႈေၾကာင့္ ဗုဒၶဆင္းတု ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို
ဖ်က္ဆီးလ်က္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားအတြင္း စြန္႔ပစ္ေစခဲ့သည့္ မိမိ၏အျပစ္ ကို သိျမင္လာခဲ့ရာမွ
ျပင္းစြာေသာ သတိသံေ၀ဂစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ဖ်က္ဆီးလႊင့္ပစ္ေစခဲ့ေသာ ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္မ်ားကို
ရွာေဖြစုေဆာင္း ပင့္ေဆာင္ေစခဲ့သည္။
အထူးသျဖင့္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္၏ အေရွ႕ဘက္ပင္လယ္ျပင္၌
ပစ္ခ်ဖ်က္ဆီးခဲ့ေသာ ရုပ္ပြားဆင္းတု ေတာ္မ်ားမွာ အလြန္မ်ားျပားၾကသည္။ျပန္လည္ရွာေဖြစုေဆာင္းရာတြင္
အစုအပံုအားျဖင့္ တစ္ရာႏွင့္ ေလးပံု ရိွသည္။အဆိုပါ ဆင္းတုရုပ္ပြားေတာ္မ်ားမွာ အျမင္အားျဖင့္
မတင့္တယ္၊အသြင္အားျဖင့္ ၾကည္ ညိဳဖြယ္မေကာင္းျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ၎တို႔အား ႒ာပနာထားၿပီး
ေစတီတည္ရေသာ္ ေကာင္းေလစြဟု တိုင္ ပင္ခဲ့ၾကသည္။
တိႆမင္းႀကီးႏွင့္ မိဖုရားတို႔သည္ အဆိုပါ တစ္ရာ့ေလးပံုရိွေသာ
ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားအား ႒ာပနာကာ သံေတာင္(၈၅)ေတာင္၊(၂)မိုက္ အျမင့္ရိွေသာ ေစတီေတာ္ႀကီးအား
တည္ထားၿပီး၊စိန္ဖူးေတာ္မွ ေရႊျပား အထိ ေရႊအျပည့္ ခ်ထားခဲ့သည္။အလားတူ ေရႊဆင္းတု၊ေငြဆင္းတု၊
ေၾကးဆင္းတု၊ေက်ာက္ဆင္းတု၊ျမ ဆင္းတု၊မဟူရာဆင္းတု၊န႔ံသာျဖဴဆင္းတု၊န႔ံသာနီဆင္းတုေတာ္၊ကရမက္ဆင္းတု
စေသာ အဖိုးအတိုင္း မသိေသာ ရတနာဆင္းတု၊န႔ံသာဆင္းတုေတာ္ တစ္ေသာင္းကိုလည္း ႒ာပနာပူေဇာ္ခဲ့သည္။
ေစတီေတာ္ႀကီး၏ ဗုဒၶဘိေသကအေနကဇာတင္ ေရစက္ခ်ပြဲကို
သံဃာေတာ္အပါး(၅၀၀၀) ပင့္ေဆာင္ၿပီး ဆြမ္း၊ကြမ္း၊ပရိကၡရာအစံုစံုတို႔ကို လွဴဒါန္းကာ (၇)ရက္တိုင္တိုင္
ေအာင္ပြဲဆင္ယင္က်င္း ပခဲ့သည္။ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကိုလည္း က်ိဳက္ကလြန္ပြန္းဟု
ကမၸည္းထိုး ခဲ့သည္။"အပံု တစ္ရာ့ေလးပံုဘုရား"ဟု အဓိပၸာယ္ေဆာင္သည္။(က်ိဳက္-ဘုရား၊ကလန္-တစ္ရာ၊ပြန္း-ေလး
ျဖစ သည္။ )"အပံုတစ္ရာ့ေလးပံုဘုရား" ျဖစ္သည္။အခ်ိဳ႕ကမူ အျမင့္သံေတာင္တစ္ရာရိွ၍
"အလံတစ္ရာဘုရား"ဟု ေခၚေၾကာင္း အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾကသည္။
က်ိဳက္ကလြန္ပြန္းေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးအား
သကၠရာဇ္(၄၀၇)ခုႏွစ္၊ေအဒီ (၁၀၄၅
)၊ေတာ္သလင္းလဆန္း(၁၂)ရက္ေန႔ နံနက္တြင္ ေအာင္ျမင္စြာၿပီးစီး တည္ထား ခဲ့သည္။ေစတီ ေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္
ဟံသာ၀တီ ပထမေခတ္တြင္ မင္းႏွင့္ျပည္သူတို႔၏ အထူးအေလးထား ၾကည္ ညိဳမႈကို ခံခဲ့ရသျဖင့္
ေရႊေရာင္တ၀င္း၀င္းျဖင့္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္၏ ၿမိဳ႕ဦး၊ၿမိဳ႕ထိပ္ျဖစ္ေသာ သေဘၤာ ဆိပ္ဦး တြင္
တည္ရိွေသာေၾကာင့္ ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္၏ က်က္သေရေဆာင္ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး ျဖစ္ခဲ့ေပ သည္။ထို႔ေနာက္
ဒုတိယဟံသာ၀တီေခတ္တစ္ေလွ်ာက္လံုးအထိ "သေဘၤာဘုရား"ဟု ေခၚဆိုခဲ့ ေၾကာင္း သိရေပသည္။တစ္နည္းအားျဖင့္
မြန္ဘာသာျဖင့္ "ဇြဲကယ္"ဟု ေခၚဆိုသည္။
ဟံသာ၀တီေခတ္သည္ ထိုစဥ္အခါက အေရွ႕ႏွင့္ အေနာက္
ကုန္စည္ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရး၊ ႏိုင္ငံ ျခားသေဘၤာမ်ား ဆိုက္ကပ္ရပ္နားရာ သေဘၤာဆိပ္တစ္ခု
ျဖစ္ခဲ့သည္။က်ိဳက္က လြန္ပြန္းေစတီ ေတာ္ျမတ္ႀကီး တည္ရိွရာေနရာတ၀ိုက္သည္ ဟံသာ၀တီေရႊၿမိဳ႕ေတာ္၏
သေဘၤာဆိပ္တစ္ခု ျဖစ္ ခဲ့သည္။လက္ရိွေျမမ်က္ႏွာျပင္ အေနအထားအရ ေစတီေတာ္ႀကီး၏ အေရွ႕ဘက္သည္
နိမ့္ဆင္းလွ်က္ ရိွၿပီး တစ္ခ်ိန္က ပင္လယ္ကမ္းစပ္ျဖစ္ခဲ့ဟန္ တူသည္။
ဘုရားႀကီးျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး ေဂါပက၏ ၾသ၀ါဒစရိယ
သက္ေတာ္(၉၂)ႏွစ္ရိွ ေရႊဘံုဆင့္ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ မိန္႔ၾကားခ်က္အရ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ငယ္စဥ္ဘ၀တြင္
ဤအေရွ႕ဘက္ တစ္ခြင္ သည္ ေရမ်ားျဖင့္ ျပည့္လွ်ံေနေသာ လဟာျပင္ႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း၊လယ္ယာမ်ားလုပ္ကိုင္ခဲ့သည္မွာ
မၾကာ လွေသးေၾကာင္း သိရိွရပါသည္။
န၀ေဒး၏ ရတုအဆိုအရ က်ိဳက္ကလြန္ပြန္း ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္
ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္၏ အေရွ႕ ေျမာက္ေထာင့္တြင္ တည္ရိွေၾကာင္း၊ေစတီေတာ္၏ ၀န္းက်င္႒ာနသည္ ၾကည္လင္ေသာေရျပင္ႏွင့္
ၾကာ မ်ိဳးငါးပါးတို႔ျဖင့္ ၾကည္ႏူးဖြယ္ေသာ ေရကန္တို႔သည္လည္းေကာင္း၊ေမႊးရနံ႔သင္းပ်ံ႕ေသာ
သစ္ပင္ပန္း မန္မ်ားရိွေသာ ေတာေတာင္မ်ားျဖင့္ ၀န္းရံလ်က္ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရိွေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။
ဒုတိယဟံသာ၀တီေခတ္တြင္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီးသည္
ၿမိဳ႕ေတာ္အသစ္တည္ကာ နန္း ၿမိဳ႕၊က်ံဳး၊ၿမိဳ႕ရိုးမ်ား ေျပာင္းေရႊ႕သြားရာ က်ိဳက္ကလြန္ပြန္းေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးမွာလည္း
ျမိဳ႕ျပင္ေနရာ ၌တည္ရိွကာ လူသူအေရာက္အေပါက္နည္းသြားခဲ့ရသည္။
တစ္ဖန္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္၏ ျမစ္ဆိပ္မွာလည္း ဟံသာ၀တီၿမိဳ႕ေတာ္၏
အေနာက္ဘက္သို႔ ေျပာင္း ေရႊ႕ေရာက္ရိွသြားခဲ့သည္။ယခု ပဲခူးတံတားထိပ္(ပန္းလွိဳင္ဆိပ္)
ျဖစ္ပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ က်ိဳက္ကလြန္ ပြန္းေစတီေတာ္မွာလည္း ၿမိဳ႕ျပင္ေတာရိပ္ ေတာင္ရိပ္တို႔အလယ္တြင္
ၿမိဳ႕စြန္ဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ ရိွသြားခဲ့ရသည္။
ဒုတိယဟံသာ၀တီေခတ္တြင္ ဗညားဦးမင္းသည္ ေစတီေတာ္ႀကီးအား
မူလဥာဏ္ေတာ္ကို ျမွင့္ တင္လ်က္ အေတာင္(၇၀)အထိ ျပန္လည္ျပဳျပင္ တည္ေဆာက္၍ ထီးေတာ္အသစ္
တင္လွဴခဲ့သည္။
ဓမၼေစတီမင္းႀကီးသည္ ဗညားဦး တည္ထားခဲ့သည့္ ေစတီေတာ္ႀကီးအား
အေတာင္သံုးဆယ္ ထပ္ မံျမွင့္တင္၍ အေတာင္(၁၀၀)ျပည့္ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးအျဖစ္ ျပန္လည္တည္ထား
ေတာ္မူသည္။ခရစ္ သကၠရာဇ္(၁၁၈၂)၊ျမန္မာသကၠရာဇ္(၈၂၆)ခု ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ ထီးေတာ္အသစ္
တင္လွဴ ပူေဇာ္ ေတာ္မူခဲ့သည္။
ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားသည္ ခရစ္သကၠရာဇ္(၁၅၅၈)ခုႏွစ္တြင္
ငလ်င္ဒဏ္ေၾကာင့္ ေခါင္းေလာင္းပံု အထိၿပိဳက်ခဲ့သည့္ ေစတီျမတ္ႀကီးအား ဗညားဣႏၵကို ႀကီးၾကပ္ျပင္ဆင္ေတာ္ မူေစသည္။ျပင္ဆင္ၿပီး၍
ခရစ္သကၠရာဇ္(၁၅၆၆)တြင္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီးကိုယ္ေတာ္တိုင္ အလွဴႀကီးေပးလွဴကာ ေရစက္
သြန္းေလာင္းေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
ျမန္မာသကၠရာဇ္(၉၂၈)ခုႏွစ္၊ခရစ္သကၠရာဇ္(၁၅၆၆)တြင္
ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီးသည္ တာ ၀န္း(၃၄၀၀)ရိွ ခိုင္ခံ့ေသာ ၿမိဳ႕ရိုး၊နက္က်ယ္ေသာ က်ံဳးေျမာင္း၊တင့္တယ္ေသာ
တန္ေဆာင္း၊ ျပအိုး၊မုခ္ တံခါးႏွင့္ ပစၥင္၊ၿမိဳ႕ရိုး၊တာ တို႔ျဖင့္ ဟံသာ၀တီမင္းေနျပည္ေတာ္ႀကီးကို
တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္။၎ေန ျပည္ေတာ္ႀကီးအတြင္း၀ယ္ ရတနာကိုးပါးျဖင့္ မြမ္းမံျခယ္လွယ္အပ္ေသာ
အသေရလွပတင့္တယ္သည့္ ေရႊေရာင္၊စိန္ေရာင္ တေျပာင္ေျပာင္တို႔ျဖင့္ ထြန္းလင္းေတာက္ပသည့္
ကေမၻာဇသာဒီ နန္းၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ကိုလည္း တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ၿမိဳ႕သစ္တည္ေဆာက္ကာ ခရစ္သကၠရာဇ္(၁၅၆၆)တြင္
ၿမိဳ႕ေဟာင္းမွ ၿမိဳ႕သစ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕စံေတာ္မူသည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္(၁၆၆၀)တြင္ ေပၚတူဂီလူမ်ိဳး ငဇင္ကာသည္
ရာမညတိုင္းတစ္ခြင္ရိွ ဘုရား၊ေက်ာင္း ကန္၊ဇရပ္၊ပုထိုး၊ေစတီေတာ္တို႔မွ အဖိုးတန္ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ား၊
ေရႊထည္၊ေငြထည္၊ေၾကးထည္ မ်ားႏွင့္ သံထည္မ်ားကို ဖ်က္ဆီးယူငင္မႈေၾကာင့္ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏
ထီးေတာ္မွာလည္း ျဖဳတ္ယူ ျခင္းခံခဲ့ရသည္။
အေနာက္ဘက္လြန္မင္းတရားႀကီးသည္ သကၠရာဇ္(၁၆၂၉)တြင္
ထီးေတာ္ႏွင့္ကင္းကြာေနေသာ က်ိဳက္ကလြန္ပြန္းေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးအား ထပ္မံ၍ ထီးေတာ္အသစ္
တင္လွဴခဲ့သည္။
သာလြန္မင္းတရားႀကီးသည္ ေအဒီ(၁၆၂၉)မွ (၁၆၃၄)အထိ
ဟံသာ၀တီေနျပည္ေတာ္၀ယ္ (၅)ႏွစ္ တိုင္တိုင္ စိုးစံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။(၁၆၃၄)ခုႏွစ္တြင္ ဟံသာ၀တီမွ
အင္း၀သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕စိုး စံေတာ္မူသည့္ အတြက္ ဟံသာ၀တီ္သည္ မင္းေနျပည္ေတာ္မွ ေရြ႕ေလ်ာက်ကာ
တတိယဟံသာ၀တီ ဇာတ္သိမ္းသြား ခဲ့ရသည္။
ေအဒီ(၁၇၀၀)တြင္ ဆင္၀န္ဦးေအာင္လွသည္ ဆင္မ်ားရွင္ဘြဲ႕ကိုခံယူလ်က္
အင္း၀ကို ပုန္ကန္ျခား နားၿပီး၊ဟံသာ၀တီကို ျပန္လည္ထူေထာင္ခဲ့သည္။သို႔ေသာ္ ျဗမိုင္းဓိရာဇ္လက္ထက္
ေအဒီ (၁၇၅၇) ခု ႏွစ္တြင္ အေလာင္းမင္းတရားႀကီး၏ တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္မႈေၾကာင့္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရား
လက္ထက္ က တန္ခိုးအာဏာျဖန္႔က်က္ခဲ့ေသာ ဟံသာ၀တီေနျပည္ေတာ္ႀကီးမွာ နိဂံုးခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္။
ဟံသာ၀တီေခတ္ မင္းအဆက္ဆက္တို႔ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည့္
က်ိဳက္ကလြန္ပြန္း ေစတီ ေတာ္ျမတ္ႀကီးအပါအ၀င္၊ဘုရားေစတီ ပုထိုးမ်ားမွာ ေရႊေရာင္ကင္း၍
ထံုျဖဴသကၤန္းပင္ မကပ္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ ဗဟိုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ကင္းကြာၿပီး၊မၾကာခဏ ပုန္ကန္ထၾကြမႈမ်ားေၾကာင့္လည္း
ၿမိဳ႕ေတာ္ ေဟာင္းႀကီး မွာ ဖုန္ဆိုးေတာပမာ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ဘုရားေစတီ၊ေက်ာင္းကန္၊ဇရပ္မ်ားမွာလည္း
လူသူကင္းၿပီး၊သစ္ပင္ ျခံဳႏြယ္မ်ားအလယ္ မ်က္ႏွာငယ္ခဲ့ရသည္။
ပဲခူးၿမိဳ႕သည္ ခရစ္သကၠရာဇ္(၈၂၅)ခုႏွစ္ သမလမင္းလက္ထက္မွ
ခရစ္သကၠရာဇ္(၁၀၄၃) ခုႏွစ္ အ ထိ၊မင္းဆက္(၁၇)ဆက္ အုပ္စိုးၿပီးေနာက္ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္မွစ၍
ပုဂံလက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ လာခဲ့သည္။ေစာလူးမင္းလက္ထက္ ပဲခူးၿမိဳ႕စားမွာ ငရမကန္းေခၚ ရာမာခန္ျဖစ္သည္။
ဟံသာ၀တီမင္းဆက္မ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။
နန္းတက္သကၠရာဇ္
(၁)သမလမင္း ၈၂၅ ခုႏွစ္
(၂)၀ိမလမင္း ၈၃၇ ခုႏွစ္
(၃)အႆကုမၼာ ၈၅၄ ခုႏွစ္
(၄)အရိႏၵမမင္း ၈၆၁ ခုႏွစ္
(၅)မဟိ
ံသရာဇာ ၈၆၈ ခုႏွစ္
(၆)မိဂိႏၵရာဇာ ၉၀၂ ခုႏွစ္
(၇)မိဂါဒိပၸမင္းႀကီး ၉၁၇ ခုႏွစ္
(၈)ဂိဇၨဒီယရာဇာ ၉၃၂ ခုႏွစ္
(၉)ကရ၀ိကရာဇာ ၉၄၂ ခုႏွစ္
(၁၀)ပဥၥလရာဇာ ၉၅၄ ခုႏွစ္
(၁၁)အတၱသာရမင္း ၉၆၇ ခုႏွစ္
(၁၂)အႏုရာမမင္း ၉၈၂ ခုႏွစ္
(၁၃)မိဂါဒိပၸမင္းငယ္ ၉၉၄ ခုႏွစ္
(၁၄)အဂၢသမႏၲရာဇာ ၁၀၀၄ ခုႏွစ္
(၁၅)ဥပၸလရာဇာ ၁၀၁၆ ခုႏွစ္
(၁၆)ပုဏၰရိကရာဇာ ၁၀၂၈ ခုႏွစ္
(၁၇)တိႆရာဇာ ၁၀၄၃
ခုႏွစ္
|
No comments:
Post a Comment